Mondriaan is vooral bekend van zijn abstracte schilderijen met zwarte lijnen en vlakken in de kleuren rood, blauw en geel. Hij was ook lid van een kunstenaarsgroep die zich De Stijl noemde. De kunstenaars van 'De Stijl' vonden dat je als kunstenaar alleen de drie primaire kleuren – rood, blauw en geel – mocht gebruiken. Deze drie kleuren vulden ze aan met zwart, grijs en wit, de drie ‘niet-kleuren’. Verder moesten alle lijnen en hoeken recht zijn.
De Stijl heeft generaties ontwerpers en architecten beïnvloed en ook hedendaagse kunstenaars grijpen er nog altijd op terug. De kunststroming vindt zijn oorsprong in Leiden in 1917, met de oprichting van het tijdschrift De Stijl door Theo van Doesburg. De kunstenaars die zich aansloten bij De Stijl zochten naar een totaal ‘nieuwe kunst’, die ook de samenleving moet moderniseren. Andere prominente leden waren Bart van der Leck, Gerrit Rietveld en natuurlijk Piet Mondriaan. Juist in die periode zette Mondriaan grote stappen in de richting abstracte teken- en schilderkunst.
Mondriaan maakte zijn schilderijen nauwgezet volgens De Stijl. Principes die hij ook toepaste in zijn dagelijkse leven. Zo richtte de kunstenaar ook zijn Parijse atelier helemaal in volgens Stijlbeginselen. Mondriaan woonde en werkte hier van 1921 tot en met 1936 en veel van zijn beroemde werken kwamen hier tot stand.
In het Mondriaanhuis is deze atelierwoning aan de Rue de Depart 26 in Parijs nagebouwd. Deze reconstructie is in 2015 uitgevoerd door architect en Mondriaan-kenner Bob Kauffmann. Op videoprojecties zie je Mondriaan zitten of staan in zijn atelier. Dit is geacteerd door Kauffmann zelf.