Het achterliggende themajaar Mondriaan to Dutch Design, waarbij het honderdjarig bestaan van kunststroming De Stijl door het hele land uitgebreid werd gevierd, is breed omarmd door bewoners, toeristen, ondernemers, (internationale) pers en buitenlandse touroperators. Alleen al in de regio Utrecht-Amersfoort brachten alle tentoonstellingen en activiteiten zo'n 245.000 bezoekers op de been. Ook het geheel vernieuwde Mondriaanhuis deed het uitstekend gezien de ruime verdubbeling in de bezoekersaantallen.
Het culturele erfgoed van De Stijl is in de provincie Utrecht nadrukkelijk op de kaart gezet en zal ook na 2017 grote aantrekkingskracht blijven uitoefenen op (inter)nationale bezoekers.
Het was voor het eerst dat Utrecht en Amersfoort samen optrokken in een door NBTC Holland Marketing geïnitieerd themajaar. “Ik kijk met veel plezier naar wat we bereikt hebben in de samenwerking tussen Amersfoort, Utrecht en provincie. Een ijzersterk programma dat heel goed past bij onze regio: modern, innovatief en cultureel. De provincie Utrecht was de broedplaats van de Stijl. Ook in de toekomst blijven we het erfgoed van Rietveld en Mondriaan koesteren en presenteren.”, aldus gedeputeerde Mariette Pennarts van de provincie Utrecht.
Wethouders Houwing (Cultuur) en Stegeman (Toerisme) van de gemeente Amersfoort constateren dat Mondriaan to Dutch Design dit jaar enorm leefde in Amersfoort. “Er zijn talloze lokale initiatieven ontplooid, naast het prachtige programma in de musea. Het was geweldig om te zien hoe Amersfoort zich onderdompelde in De Stijl en te horen hoe aangenaam verrast bezoekers van buiten de stad en de buitenlandse media waren over de charme van onze stad.”